mandag den 1. december 2014

Havetanker ved vintertide.


Selv om det er begyndende vinter og ind under jul, hvor haveinteressen normalt er dalende, fordi så meget vedrørende julen trænger sig på, og fylder enormt i de fleste familier, går jeg, som den havenørd jeg er, stadig og kigger rundt i haven eller står lunt inden døre og falder i staver over det derude.



I disse dage går jeg og samler krukkeplanter fra lidt udsatte steder sammen på områder med mere læ. Og krydser fingre for, at vi må få en lige så mild vinter, som vi havde sidste år.



Jeg har en svaghed for små træer i krukker - ikke for at skabe en japansk inspireret have - og ikke et ondt ord om japanske haver, men det er bare ikke mig, dertil er jeg alt for optaget af mangfoldighed og frodigheden.

De små træer kan i mange tilfælde være almindelige frøplanter, der helt tilfældigt dukker op i haven. Det kan føles som en foræring,  fra de omkringliggende haver, som kommer til os, og ofte ved fuglenes mellemkomst.






Også oliventræet er bragt i sikkerhed, nemlig i udhuset, hvor der er ovenlys, og alt efter om vi får en kold eller mild vinter, bliver den pakket mere eller mindre ind omkring krukken.














Jeg har en hang til at klippe og forme visse af havens buske og småtrær. Man kan undre sig over, hvorfra den kommer, denne mærkelige tilbøjelighed. Har det mon noget med at gøre, at man gerne vil sætte sig spor - vise at man var her -  at gøre en forskel? Skulle det på den måde virkelig handle om noget eksistentielt, nemlig om meningen med at have et haveliv, eller er det blot et udtryk for almindelig livsglæde, at skabe noget, man synes er smukt, interessant og udtryksfuldt?



Det er jo ikke nogen ny foreteelse det med at klippe og forme havens planter. Renæssancens og barokkens haver er jo tydelige eksempler, hvor det for en stor del handlede om at vise sin storhed 
og magt - og så helt frem til i dag, hvor man undertiden låner elementer fra fortidens haver, og leger videre med dem i det englænderne kalder for den formelle have, der er symmetrisk opbygget, eller den uformelle have, der er mere asymmetrisk i sin opbygning.



Og her går man så i sin have, og tænker tanker, og forsøger på den måde, at få havehistorien til at hænge sammen med det man vel må kalde en nutidshave i et parcelhus-kvarter i en middelstor provinsby i Danmark.









Ved anvendelsen af gamle beplantede jernurner kan man opnå en tone af romantikkens haver. Som lærling på teknisk skole lærte jeg for mange år siden, at der ikke er noget i vejen med romantik - der er kun noget i vejen med forloren romantik, hvor det kammer over, og udgiver sig for at være andet, end det det er.






På teknisk skole var vi optaget af det sindrige, det fabulerende i vore kompositioner når vi lavede mønstermaling eller tegnede interiører og arbejdede med farvesætning. Det handlede dybest set alt sammen om udviklingen af den enkelte elevs æstetiske sans.
Problematikken blev så indgroet i mit arbejsliv, at den nu senere i min pensionisttilværelse ligger i baghovedet, hver gang jeg foretager mig noget i haven.






















































7 kommentarer:

  1. danke für die tollen inspirationen!!! einen schönen abend wünscht angie

    SvarSlet
  2. Hej Angie
    Det glæder mig, at du finder inspiration på min blog.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
  3. Du verden. Så mange flotte bilder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Tak. Når haven ses gennem en kameralinse går det op i en højere enhed.
      Kh. Jørn

      Slet
  4. Takk for mange bilder og gode tanker fra en hage noe ulik min norske, der alt er dekket av snø og kulde og tele . Riktig god jul til dere

    SvarSlet
  5. Tusen takk for nok en hagevandring.

    SvarSlet