mandag den 9. juli 2012

Regn i juli

Vi tog hjem fra sommerhuset for at se til haven. Og det var regnvejr, det jeg vil kalde en stille støvregn, og det er min holdning, at en have kan være smuk i al slags vejr. Vi kan i hvert tilfælde lige så godt lære at elske vore haver også i regnvejr, for det er det, der er i vente de kommende mange dage.


Men den megen regn med enkelte solskinsdage ind imellem resulterer jo i en helt overvældende frodighed, der gør haven smuk. Efter at have været hjemmefra en uges tid ser man haven med nye øjne og alt det, der dog er sket - nu blomstrer det og det, og se lige rosen der, den har dog aldrig været smukkere og morgenfruerne! Man burde vel aldrig rejse fra sin have i sommeren.









 Rosen Bonca er begyndt at blomstre, den plejer at være en af vore mest rigtblomstrende. I bedet i baggrunden er det storkenæb, Geranium endressii `Rose Clair`, der sommeren i gennem står med et blomstrende brus.



Den lave i forgrunden er smalbladet timian stauden i baggrunden er løvehale, Phlomis samia, der er en dejlig karakterfuld plante.



Den klippede enebær, Juniperus squamata `Blue Star` fik en ordentlig omgang med saksen i foråret, og jeg var lige ved at synes, at det var for meget, men nu har nyvæksten igen gjort den harmonisk.


 

Jeg har også været på spil med saksen ved denne lille fyr. Gennem nogle år har jeg tyndet ud i busken, så man kan se ind i den og igennem, hvorved stammen og grenene bliver synlige og spiller med og indgår i helheden.













Prydløg, Allium christophii blomstrer flot lige nu med deres kæmpemæssige, kugleformede blomsterstand, der let måler 25 cm i diameter.









De små hulsten bliver hele tiden fyldt op med vand i det fugtige vejr.































Vores kejsertræ er måske ikke det mest harmoniske træ i væksten, men jeg er glad for dens store karakterfulde blade.





Jeg har klippet sødskærm ned en gang, og nu er den ved at dominere staudebedet lidt for meget igen.













































6 kommentarer:

  1. Tak for den dejlige tur i jeres have. Jeg holder ferien i min have, tager højst fra den et døgn, der sker så meget, jeg ikke vil gå glip af.
    Roserne i blomst kan ikke lide regnen, men ellers har du ret i, at planterne står mere frodigt, når det regner.
    Er dit kejsertræ af nyere dato? Det er ikke så stort, synes jeg.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg kan godt følge dig i din holdning med at holde ferie i haven. Og det er rigtigt, roserne kan ikke lide alt det regnvejr. Vores kejsertræ hat vi nok haft i fem år og det er vist ikke så godt placeret.
      Kh Jørn

      Slet
  2. Haven er bestemt også smuk i og efter regn, ihvertfald af den beherskede slags. Det hele bliver så frisk igen og frodigheden lige nu er skøn.
    Jeg går med skumle planer om at besøge din have til august, håber jeg får planen til at gå op... ;o)

    SvarSlet
  3. Hej Jette
    Det kunne da være hyggeligt, om du gjorde noget ved dine skumle planer.
    Kh Jørn

    SvarSlet
  4. Hello Jørn

    I have just discovered your blog and am enchanted by your beautiful garden. This is just the type of blog I love to read with exceptional photos.

    I have become your newest follower to follow your garden adventure.

    Paul

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Paul

      Welcome to fellow our garden adventure. I am glad that you like our garden and my blog.

      Jørn

      Slet